اعتبارسنجی مشتریان حقیقی چیست؟
اعتبارسنجی مشتریان حقیقی چیست و چه اهمیتی دارد؟! این روزها با پیشرفت تکنولوژی و بهکارگیری آن در حوزههای مختلف، شاهد تغییرات جدی در موضوعات مالی و بانکی هستیم و ارزیابی اعتبار و توانایی بازپرداخت مشتریان، برای جلوگیری از مشکلات گذشته اهمیت زیادی پیدا کرده است. اعتبار سنجی بانکی به عنوان روشی برای اطمینان از توان بازپرداخت متقاضیان وام، یکی از اصولیترین مراحل در ارائه تسهیلات بانکی به شمار میرود. به عبارت سادهتر اعتبارسنجی به بانکها کمک میکند تا ریسکهای مرتبط با وامدهی را کاهش داده و از بازگشت سرمایه خود اطمینان حاصل کنند.
برخلاف گذشته که بررسی اعتبار با مدارک صورت میگرفت، امروزه اعتبار سنجی بانکی به یک فرآیند دیجیتال و آنلاین تبدیل شده است. این تغییر باعث شده تا بانکها بتوانند از طریق سامانههای اعتبارسنجی بهصورت غیرحضوری و با سرعت بیشتر، اطلاعات موردنیازشان را جمعآوری و وضعیت اعتباری مشتری را ارزیابی کنند. اعتبار سنجی بانکی از این نظر مفید است که روند پیچیده جمعآوری و بررسی مدارک را برای هر دو طرف ساده میکند.
همچنین بخوانید: اعتبار سنجی بانکی چیست؟ / صفر تا صد نمره اعتبار سنجی بانکی 1403
در ادامه همراه ما باشید تا با اهمیت، کاربرد و سایر نکات مرتبط با اعتبارسنجی اشخاص حقیقی بیشتر آشنا شویم.
منظور از اعتبارسنجی مشتریان حقیقی چیست؟
اعتبارسنجی مشتریان حقیقی فرایندی است که با استفاده از آن، وضعیت مالی و اعتباری اشخاص حقیقی بررسی میشود تا مشخص گردد که آیا این افراد توانایی بازپرداخت وامهای درخواستی خود را دارند یا خیر. این فرایند به صورت دیجیتالی و با استفاده از سامانههای اعتبارسنجی انجام میگیرد که اطلاعات کاملی از سوابق مالی، بازپرداختها و رفتار مالی متقاضیان دارند. این سامانهها، اطلاعات متقاضیان را از منابع مختلف جمعآوری میکنند و در قالب یک گزارش آماری دقیق ارائه میدهند.
نتیجه اعتبارسنجی به صورت یک امتیاز عددی بین صفر تا ۹۰۰ ارائه میشود؛ هرچه این امتیاز به ۹۰۰ نزدیکتر باشد، وضعیت اعتباری متقاضی مطلوبتر است و میتواند از تسهیلات با شرایط بهتری بهرهمند شود.
اهمیت و کاربرد اعتبارسنجی مشتریان حقیقی چیست؟
اهمیت اعتبارسنجی مشتریان حقیقی در ارتقای سرعت و دقت فرایند اعطای وام، کاهش خطاهای انسانی و افزایش شفافیت نهفته است. پیش از این، بررسی مدارک و سوابق مالی متقاضیان توسط کارشناسان انسانی انجام میشد که زمانبر و مستعد خطا بود؛ اما امروزه با بهرهگیری از سامانههای اعتبارسنجی و فناوری هوش مصنوعی، اطلاعات مالی متقاضیان در چند دقیقه و با دقت بالاتری پردازش میشود.
همینطور بخوانید: صفر تا صد اعتبارسنجی استفاده از خدمات بانکی 1403
بانکها میتوانند با استفاده از سامانههای اعتبارسنجی، به موقع از تغییرات در وضعیت مالی مشتریان مطلع شوند و پیشنهادات متناسبی برای خدمات مالی ارائه کنند. علاوه بر بانکها، شرکتهای دیگر نظیر شرکتهای فینتک نیز میتوانند با استفاده از این اطلاعات به متقاضیان خدمات مناسبتری ارائه دهند.
در تکنوپی داشتن رتبه اعتباری مطلوب به شما اجازه میدهد تا بتوانید از طرحهای متنوع وام بهرهمند شوید. این طرحها شامل وامهایی با مبالغ مختلف از 10 میلیون تا 80 میلیون تومان است که با داشتن رتبه اعتباری بالا، امکان بهرهمندی از وام با مبالغ بالا را خواهید داشت. این اعتبارسنجی نه تنها به نفع تکنوپی است، بلکه به مشتریان نیز اطمینان میدهد که در مسیر درستی برای بهرهبرداری از وامها قرار دارند و بدون مشکل میتوانند از خدمات مالی استفاده کنند.
گزارش اعتبارسنجی مشتریان حقیقی چه اطلاعاتی را نشان میدهد؟
اگر میپرسی اطلاعات موجود در گزارش اعتبارسنجی مشتریان حقیقی چیست باید گفت این گزارش شامل جزئیات و سوابق مالی متقاضی است که بر اساس آن، بانکها و موسسات میتوانند برای ارائه تسهیلات تصمیمگیری کنند. این اطلاعات عبارتند از:
- اطلاعات کامل هویتی فرد در سیستم بانکی
- گزارش تسهیلات و وامهای دریافتشده از بانکها یا موسسات مالی
- جزئیات بازپرداخت اقساط وامهای دریافتشده
- بدهیهای مالیاتی
- بدهیهای گمرکی
- بدهیها به نهادهای قضایی
- بدهیها به صندوق رفاه دانشجویی
- وضعیت ضامن بودن فرد
- تعداد استعلامهای رتبه اعتباری
- وضعیت تعهدات آتی فرد
چطور میتوان رتبه اعتبارسنجی اشخاص حقیقی را بهبود بخشید؟
بهبود رتبه اعتبارسنجی یکی از موضوعات کلیدی برای افرادی است که تمایل به دریافت وام و تسهیلات بانکی دارند. رتبه بالای اعتبارسنجی نشاندهنده خوشحسابی و تعهد فرد به بازپرداخت وامهاست و باعث میشود بانکها با اطمینان بیشتری به چنین اشخاصی وام بدهند. اما راز افزایش نمره اعتبارسنجی مشتریان حقیقی چیست؟
همچنین بخوانید: بررسی انواع مدل های اعتبارسنجی مشتریان بانکی 1403
برای افزایش رتبه اعتبارسنجی چندین نکته کلیدی وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد. نخستین و شاید مهمترین نکته، پرداخت بهموقع اقساط تسهیلات است. با توجه به اینکه تاخیر در پرداخت قسطها بهطور مستقیم بر رتبه اعتباری اثر منفی دارد، باید تلاش کنید تا تمام بدهیهای خود را بهموقع تسویه کنید.
یکی دیگر از راهکارهای موثر، پرهیز از دریافت همزمان تسهیلات از بانکها و موسسات مختلف است؛ زیرا داشتن چندین وام بازپرداختنشده میتواند بهعنوان ریسک مالی تلقی شود. همچنین سعی کنید پیش از ضمانت وام دیگران، از توان بازپرداخت وامگیرنده مطمئن شوید. این روشها به شما کمک میکند تا رتبه اعتباریتان را حفظ و حتی بهبود بخشید و در نتیجه به فرصتهای بیشتری برای دریافت تسهیلات دست یابید.
تفاوت اعتبارسنجی شرکتها با اعتبارسنجی مشتریان حقیقی چیست؟
اعتبارسنجی برای افراد حقیقی و شرکتها با توجه به نیازها و شرایط هر گروه، متفاوت است. برای اعتبارسنجی مشتریان حقیقی، اطلاعاتی مانند مشخصات هویتی، میزان درآمد و سابقه بازپرداخت وامها کافی است. در مواردی که مشتری حقیقی دارای کسبوکار نیز باشد، اطلاعاتی نظیر وضعیت درآمدی و سوابق مالی کسبوکار نیز میتواند به ارزیابی دقیقتر کمک کند.
همینطور بخوانید: آموزش افزایش نمره اعتبار سنجی بانکی در سال 1403
در مقابل اعتبارسنجی برای شرکتها یا افراد حقوقی شامل مجموعهای از اطلاعات متفاوت و گستردهتر است. برای ارزیابی شرکتها عواملی همچون نوع صنعت، بازار فروش، تعداد کارکنان و اطلاعات مالی سه سال اخیر (مانند ترازنامه و صورت سود و زیان) در نظر گرفته میشود. بانکها برای اطمینان از پایداری و سلامت مالی شرکت، به بررسی سیاستهای کسبوکار نیز میپردازند. بهطورکلی اعتبارسنجی بانکی شرکتها نیازمند اطلاعات دقیقتر و جامعتری است تا بانک بتواند از قابلیت وامگیری شرکتها با توجه به شرایط بازار مطمئن شود.
جمعبندی
در این بخش دیدیم اعتبارسنجی مشتریان حقیقی چیست و چه کاربردی دارد. اعتبارسنجی بهعنوان یکی از فرایندهای کلیدی در سیستم بانکی، به بانکها، موسسات مالی و مشتریان کمک میکند تا روابط مالی را بر اساس اعتماد و شفافیت برقرار کنند. به زبان ساده اعتبارسنجی به ما اجازه میدهد که متوجه شویم در سیستم بانکی کشور، چه میزان اعتبار داریم و این اعتبار بهعنوان یک ضمانتنامه در معاملات مالی ما عمل میکند.
اگر به دنبال بهرهمندی از امتیاز اعتباری خود هستید، تکنوپی با همکاری بلوبانک، این امکان را برای مشتریان فراهم کرده که با داشتن رتبه اعتباری مناسب، از وامهای متنوع برای خرید کالاهای مورد نیاز خود بهرهمند شوند. این وامها با مبالغ مختلف و دورههای بازپرداخت ۱۲ و ۱۸ ماهه ارائه میشوند. با ثبتنام در تکنوپی، اعتبارسنجی و انجام مراحل لازم، میتوانید از وامهای تکنوپی برای خرید اقساطی کالاهای مورد نیاز خودتان استفاده کرده و فشار مالی کمتری را تجربه کنید.
سوالات متداول
- اعتبارسنجی اشخاص حقیقی چیست؟
اعتبارسنجی مشتریان حقیقی فرایندی است که در آن اطلاعات مالی و اعتباری افراد حقیقی از منابع مختلف جمعآوری و ارزیابی میشود تا بانکها و موسسات مالی بتوانند تصمیم بگیرند که فرد متقاضی واجد شرایط دریافت وام یا تسهیلات است یا خیر.
- چرا رتبه اعتبارسنجی افراد حقیقی مهم است؟
رتبه اعتبارسنجی نشاندهندهی سابقهی مالی و توانایی بازپرداخت فرد است و بانکها با بررسی این امتیاز، میتوانند ریسک اعطای وام را کاهش دهند و اطمینان حاصل کنند که وامها به افرادی با تعهد و توان مالی مناسب ارائه میشوند.
- عوامل موثر بر ارتقای نمره اعتبارسنجی مشتریان حقیقی چیست؟
عوامل مهم در بهبود نمره اعتبارسنجی شامل پرداخت بهموقع اقساط، جلوگیری از دریافت وامهای متعدد همزمان و اطمینان از توان مالی فرد در زمان ضمانت وام دیگران است.
- آیا اعتبارسنجی مشتریان حقیقی و حقوقی تفاوت دارد؟
بله، اعتبارسنجی اشخاص حقیقی بر اطلاعات فردی مانند درآمد و سابقه پرداخت تمرکز دارد، درحالیکه اعتبارسنجی شرکتها شامل بررسیهای جامعتری مانند تحلیل صنعت، ترازنامه و صورتهای مالی شرکت میشود.